Nieuwtjes

Verslagen, laatste nieuws, ... kortom alles over onze belevenissen

De "300" 2016

De driehonderd van Club 55 of hoe Melsen ontsnapt in het Nederlands kampioenschap.

Met het Europees kampioenschap voetbal dat volop aan de gang is, lijkt 11 deelnemers een ideaal aantal voor de derde driehonderd van Club 55.  De harde kern, zij die dus in 1955 geboren zijn, hebben er weeral een nieuwe telg bij uit een beroemde familie: Robert Delcroix.  Maar ook de volgwagen wordt door één van ons bestuurd: Jackie, de gendarme.  Verder de vaste mannen Bruno, Dirk en mezelf.  Uit de selecte club van voor den oorlog is alleen President Melsen van de partij.  Herman De Ridder vindt de afstand blijkbaar iets te lang.  Sorry Herman, maar voor een pint, betaald door de voorzitter, wilde ik dat wel in het verslag opnemen.  Maar natuurlijk mag onze kopman Louis niet ontbreken evenals organisator Leo.  Ons elite elftal wordt vol gemaakt door Danny, Hugo, klaar voor zijn 29ste brug dit jaar, en onze benjamin Pieter.

Halfzeven.  Aan een klein stationnetje, ’s morgens in de vroegte.  Voor amper 300 kilometer doet de President zijn koersschoenen nog niet eens aan.

De start is zoals bij de koeien: wil je ze van de éne wei naar de andere brengen, dan spurten ze in het begin de poten van onder hun lijf om na een tijd vast te stellen dat het toch iets verder is dan gedacht en over te schakelen op een gezapiger tempo.  En die wijsheid heb ik opgevangen onderweg, want zelf ben ik een stadsmus.  Maar met Louis die de driehonderd constant aan de kop wil rijden en zijn hoorapparaat heeft thuis gelaten om van het gezaag vanaf te zijn, is dat toch niet simpel.  Tot we de truck met de duif hebben gevonden: Danny rijdt constant naast hem en dat is zowat hetzelfde kaliber, wederzijds respect dus. 

De eerste dam die we tegenkomen is de Oesterdam.  De wind is zwakker dan de vorige jaren.  Een meevaller.  Daarna worden er foto’s van de rijdende groep gemaakt.   Met de Brexit gisteren, is men bij Renault tot de conclusie gekomen dat de markt voor auto’s met het stuur rechts op apegapen ligt.  Daarom worden ineens de voordelen van deze auto’s op het continent al aangeprezen.  En inderdaad.  Dank zij dat stuur rechts, kan Jackie links van ons rijden, sturen en ondertussen foto’s van ons maken…zeer handig.  Of heb ik dat nu toch verkeerd bekeken, stond dat stuur wél links en reed er iemand anders terwijl Jackie die foto’s maakte??? 

In volle actie met Pieter naast mij.

Na Tholen te zijn doorkruist, komen we aan het brugje van De Heen en dan door Dinteloord.  Plots heeft Louis assistentie nodig van de volgwagen.  Nieuwe spuit plaatsen?  In ieder geval wordt bij de eerste stop zijn rugzak grondig gecontroleerd, en gelukkig vinden we nergens ampullen met Russische teksten op.  Naast de ongeloofwaardigheid van het Russische sportbeleid is het grote gevaar daarbij dat ge niet weet of het product bedoeld is om in te slikken of om aan je kont te smeren…Louis, hierbij zijt ge vrij gepleit en geloven we zelfs je verklaring dat ge niet wist dat het eerste deel 110 kilometer zou zijn en je dus al een hongerklop kreeg.

Maar voor die stop heeft Leo nog een knap nieuw wegje gevonden langsheen de boorden van het Volkerak.  We komen even door Oude-Tonge, waar we later nog terug zullen komen en stoppen dan op de Grevelingendam.  Het volgende deel is het moeilijkste van de hele rit: tot aan zee wind op kop.  We worden ingehaald door ene Frank uit Etten-Leur.  Dat wij 300 kilometer rijden maakt bij hem nog niet eens zoveel indruk want vorige week reed hij op zijn ééntje naar Zutphen, 330 kilometer aan 31 gemiddeld.  Hij weet ons te vertellen dat op Neeltje Jans het Nederland kampioenschap wielrennen plaats vindt.  Kunnen die Hollanders dat niet op zondag doen, zoals in een beschaafd land?  Maar nee, je mag niet fietsen op zondag…  Sterke Frank wil met ons de rit verder rijden en hij mag al beginnen met mij op de Zeelandbrug uit de wind te zetten.  Goed gedaan, merci Frank.

We komen stilaan in Duitstalig Nederland, toch wanneer de zwaluwen in het land zijn.  Met andere woorden, de Duitsers toeristen zijn weer aanbeland in dorpen als Wissenkerke en Kamperland.  Keerpunt Oosterscheldekering.  Vanaf hier zal de wind ons eerder vooruit stuwen.  Van de koers is op Neeltje Jans niets te merken.  In Renesse, waar onze tweede stop ligt, is het echter markt.  Na enig overleg, ook met de volgwagen, besluiten we alsnog hier te stoppen.  De terrasjes zitten vol, want de zon schijnt heel de tijd aan zee, maar binnen is er nog veel plaats.  Uiteindelijk zijn we nog op een redelijke tijd gesteld geraakt en kunnen we verder richting Brouwersdam.  De opbouw voor het muziekfestival is daar al volop bezig, terwijl het pas volgende week plaats vindt.  Zo moeten we zelfs van de weg af, omdat daar een grote tent staat, en op het talud rijden.  Maar de miserie is helemaal nog niet voorbij want het is op de Brouwersdam dat het Nederlands kampioenschap aankomt.  We worden naast de dranghekkens geleid en juist wanneer we ter hoogte van de meet zijn klinkt de aankondiging dat Melen ontsnapt is.  Nu durf ik al eens iets uit mijn teen zuigen, maar zoveel inspiratie zit daar ook weer niet in: dat is dus écht gebeurd.  Theo vraagt zich af waar hij nog heen kan gaan zonder dat ze hem herkennen…Verderop komen we het gesloten peloton tegen; Melsen is blijkbaar reeds ingerekend.  Uiteindelijk zal Dylan Groenewegen winnen in de spurt.

Melsen zit hier op de Brouwersdam nog in mijn wiel, even later zal hij ontsnappen.

Het volgende deel tot in Stellendam is niet echt mijn favoriete stuk van het parkoers.  Smal, kronkelig en druk, dat laatste door de toeristen.  Onze volgwagen wacht ons op aan de molen van Stellendam.  Heel merkwaardige molen, want hij staat midden op straat.  Vanaf hier zijn het comfortabele wegen, met de wind in de rug.  Aan 36 km/u doe ik uitgebreid mijn klapke met de President.  Op een ik en een gij zijn we dan ook in onze laatste stopplaats Oude-Tonge.  Er staan ondertussen al 235 kilometer op de teller.

De groepsfoto wordt uiteindelijk gemaakt in Oude-Tonge.

Toch even wind op kop om onze laatste dam te bereiken: de Philipsdam.  Tussen Nieuw-Vossemeer en Lepelstraat wordt het tempo toch wat verlaagd want de kilometers beginnen te wegen en we willen dat iedereen de rit kan uitrijden.  En dat lukt ook!  De laatste kilometers zie ik dat een aantal zich in allerlei onmogelijke bochten wringen om de pijn te verdrijven in armen, rug, nek en schouders.  Zelf heb ik daar allemaal geen last van alhoewel ik vroeger de dorpel van menig kinesist heb plat gelopen.  Het goed bewaarde geheim: we doen allemaal ons stinkende best om de beenspieren goed te ontwikkelen en met het bovenlijf gebeurt er niets.  Eén wekelijks bezoek aan de fitness doet wonderen…als je er niet alleen naar toe gaat voor de spinning.

Op het einde wacht dan alsnog de grootste frustratie: iedereen die nog een 20ste eeuws kilometertellertje heeft pronkt met 300 en meer kilometers.  De Garmin generatie houden het bij amper 295 kilometer.  Dat Garmin het bij het rechte eind heeft staat als een paal boven water, maar daar heb ik geen boodschap aan.  Want die mannen met hun mechanisch tellertje hebben die juist ingesteld volgens de beschrijving: wieldiameter.  Maar, als je fietst wordt je band een beetje ingedrukt en draait je wiel dus iets meer keren rond dan je zou verwachten…en maak je dus zogezegd meer kilometers.  Straffer is het nog bij de snelheidsmeter van een auto.  Wettelijk moet die meer aangeven dan de werkelijke snelheid.  Zodus als je op je teller 125 ziet staan zal dat in werkelijkheid maar 120 zijn en heb je dus geen boete.  Daarom dit inventief voorstel: bij Garmin moet je al opgeven hoe oud je bent, hoeveel je weegt etc.  Ik stel voor dat men ook een sjoemel factor invoert.  Een bonus die je krijgt per kilometer, bijvoorbeeld 2%.  Zo zou ik dus in deze rit 6 kilometer extra krijgen en daarmee aan 301 kilometer komen…Eén troost, de gemiddelde snelheid was 30,1 en dat is dan toch net boven de magische 30…Ga er maar aan staan!

 

Auteur: Guy Crikemans

juli   2018
M D W D V Z Z
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31