Nieuwtjes

Verslagen, laatste nieuws, ... kortom alles over onze belevenissen

Verslag Ronde Van Tholen

Club 55 verzamelt voor de tweede fietstocht: de ronde van Tholen. Een hele delegatie van onze eerste trip is op stage in Mallorca, waaronder Alex, maar die heeft Linda afgevaardigd, zodat we nu ook een dame in ons gezelschap hebben. En ook vandaag kunnen we een extra superlid aan onze lijst toevoegen, want Jacky de champetter blijkt ook al van 1955 te zijn!

Aan de Ster en in de Verbindingsweg groeit ons gezelschap aan tot 15 fietsers. De wind staat op kop, maar regelmatig duiken er nieuwe “kopmannen” op, zodat we toch aardig opschieten. Wij rijden rond de Wouwse Plantage en Wouw en komen zo aan het Mark-Vlietkanaal dat Roosendaal verbindt met de grote rivieren. Daarna fietsen we op de dijk langs de Roosendaalse Vliet, steken de drukke weg Steenbergen – Dinteloord over en via de Boompjesdijk belanden we aan het sas over de Steenbergse Vliet. Bij het merkwaardige rolbrugje houden we een stop van exact 11’ want zolang duurt het alvorens het gevaarte van menselijk vernuft zich in beweging zet. Tijd genoeg voor een versnapering en de groepsfoto. We hebben 50 kilometer op de teller.
 
Schoon volk aan het rolbrugje over de Steenbergse Vliet! Daarna steken we het Schelde – Rijnkanaal over en zijn eindelijk in Tholen. Boven het eiland Tholen ligt er nog een kleiner eilandje, met name Sint Philipsland en dat pakken we eerst aan. Wanneer het fietspad een paar kilometer achter de dijk loopt, zie je zowel de Philipsdam als de Grevelingendam
liggen, die de mannen van “de brug” tegenwoordig al tweemaal ’s weeks doen.
 
In de jaren ’70, toen de BRT alleen nog maar werkte om het cultureel niveau van de eeuwig achtergestelde Vlamingen op te krikken, luisterden we met zijn allen naar Hilversum 3 en bij stormweer klonk steevast de waarschuwing dat het veer Anna Jacobapolder – Zijpe niet vaarde. Wel, Anna Jacobapolder is een klein dorpje alhier, met grote deugnieten. Voorbij het dorp loopt de weg namelijk dood op de dijk. Je moet er links of rechts kiezen. Volgens mij is het links, maar het bordje van de fietsknopen zegt rechts. Dat moet nader onderzocht worden. Ik kom tot de vaststelling dat de bordjes 90° moeten verdraaid zijn, pak de paal vast en tot mijn eigen verbazing kan ik die zonder moeite 90° terug draaien en wijst het bordje inderdaad naar links: de paal van Anna Jacobapolder. Maar de Anna Jacobapoldernaren hebben nog een verrassing in petto voor ons: een bocht die zo scherp is dat je hem aan de binnenkant ONMOGELIJK kan nemen: afstappen dus.
 
We fietsen verder langs het dorpje Sint Philipsland en rijden dan over de werken, nodig (???) om de Rammegors polder terug onder water te zetten. Over een schitterend fietspad, met zelfs een tunneltje onder de grote baan, komen we in het aloude Sint Annaland. Vanaf hier tot onze stopplaats in Stavenisse, staat het vol met borden wie waar wel en niet mag komen, want de dijken moeten hoogdringend verhoogd worden. De eeuwige strijd van Nederland tegen het water. Aan het haventje in Stavenisse stoppen we in “ ’t Packhuys “ van vertrouwen, waar even later de uitsmijters in het rond vliegen, gevolgd door de oude bruintjes. Ook richting Sint Maartensdijk zijn er weer omleidingen. Vanaf hier volgen we de Oosterscheldedijk, eerst door het losse zand en dan over een brede vernieuwde dijk. In Gorishoek moeten we achter mekaar rijden, zo smal is het er. Daarna wordt het weer breder, maar worden we opgeschrikt door een hond, of is het andersom? Wanneer we de Oesterdam opdraaien, wind mee, is het miezeren overgegaan in een regenvlaag. We moeten hier ook onze eerste platte band noteren. In Ossendrecht rijden de Essenaren rechtdoor terwijl wij zuidwaarts togen richting Putte en nog eens stoppen voor een tweede lekke band. Aan het Centrum in Heide zijn we nog met 7, hebben 150 kilometer afgelegd aan 29,6 gemiddeld en zijn toe aan een lekkere Ciney van het vat!
 
Uw sportdirecteur,
Guy Crikemans

september   2018
M D W D V Z Z
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30